Co je to Flash:

Bitmapová a vektorová grafika

Flash MX je, jednoduše řečeno, program pro snadnou tvorbu animací, prezentací či webových stránek. Pracuje s vektorovou grafikou, nikoliv s bitmapovou, což má za důsledek, že flashové animace bývají malé, avšak o to více zaměstnávají procesor počítače, na kterém animace běží.

Rozdíl mezi vektorovou a bitmapovou grafikou je vcelku jednoduchý. Vektorová grafika nakreslené objekty počítá, kdežto bitmapová si je prostě pamatuje jako celek, většinou bod vedle bodu. Nejlepší bude, když to vysvětlím na příkladu.

Nakreslete si ve "windowsáckém" malování červený kruh s černým okrajem. Zmenšete ho tak na pětinovou velikost a poté ho zase zpátky zvětšete. Vidíte, že okraj kruhu již není tak ostrý jak býval.

Stalo se to proto, že při zmenšování kruhu program vypustil některé pixely, respektive je zcela zapomněl. Při zvětšování pak nastal problém, protože vynechané pixely chyběly a jelikož je již program neznal, musel si je dopočítat či nějakým jiným způsobem nahradit. To je první problém.

Druhý problém je v tom, že malování vidí objekt kruhu prostě jako celek, nedokáže rozlišit okraj od výplně a tak když kruh pětkrát zvětšíme, zvětší se pětkrát také okraj.

Vektorová grafika vnímá nakreslené objekty prostě jako vektor(y). Vnímá rozdíl mezi okrajem a náplní objektu a tak když vektorový objekt změnšíme a zpětně zvětšíme, neutrpí na kvalitě (můžete si to zkusit právě ve Flashi). Dalo by se říci, že si prostě pamatuje, že ten kruh má okraj jeden pixel, poloměr sto pixelů, náplň je celá červená a okraj černý. Tyto údaje pak program předá počítači, který daný objekt vykreslí.

A v tom je celý vtip. Ale také problém - samotný soubor obsahující informace o vektorech je malý, ale o to více se tedy zatíží procesor počítače, který musí všechny objekty vykreslit a případně ještě rozpohybovat.

Výhody Flashe proti klasickému HTML

To je možná jedna z prvních otázek, která vás napadla. Flash má oproti HTML v zásadě několik výhod, ale také několik nevýhod. Slušilo by se začít u výhod. Tak tedy:

Nevýhody Flashe

Skutečně si dobře rozmyslete jestli se vyplatí udělat stránky ve Flashi nebo spíše v klasickém HTML. Flashové stránky se hodí spíše pro menší weby, které nejsou denně aktualizovány a je kladen důraz spíše na grafické zpracování, než na samotný obsah.

Základní nastavení

Otevřete si nový dokument a dole v panelu Properties máte jakési základní nastavení vašeho programu. Klikněte na Size, kde je automaticky zadaná velikost dokumentu na 550/400px.

Vyskočí vám okno, kde si můžete nastavit libovolnou šířku a výšku dokumentu. Dále si zde můžete nastavit barvu pozadí. Pokud byste chtěli udělat třeba dvoubarevné pozadí, musíte si jej normálně nakreslit a vložit do nejspodnější vrstvy animace (viz kapitola Animace).

Pod nastavením pozadí je patrně nejdůležitější položka - Frame Rate alias počet snímků za vteřinu. Čím nižší počet framů, tím se bude animace více sekat a naopak - čím více provedených snímků za vteřinu, tím budou všechny animace hezky plynulé, ale samozřejmě také budou o to více náročnější na procesor počítače. Já začínal s 12, pokračoval jsem přes 24 a skončil jsem u 36 framů za vteřinu. (Jednou jsem použil i 120, což je maximum). Přesto ale doporučuji Frame Rate 24, řekl bych, že to je optimální. Ani málo ani moc.

Pak už si můžete jenom nastavit jednotky, které bude program Flash používat (nechte pixely) a případně tlačítkem Make Dafault určete defaultní nastavení (tj. každý nový dokument bude mít vaše nynější nastavení - hodí se to zejména když si zvyknete na nějaké vlastní rozlišení).

Různé typy souborů

Flash má 2 základní typy souborů a sice *.fla, což je zdrojový soubor, ve kterém se ocitnete ve chvíli, kdy Flash otevřete. Druhý soubor je *.swf, který bývá oproti prvnímu souboru menší a je to vlastně tížený výsledek vaší práce.

Rozdíly mezi nimi jsou jednoduché a v podstatě stejné jako u HTML. Pokud si zdrojový kód HTML zobrazíte v poznámkovém bloku, spatříte změť různých tagů, kterým, pokud kód HTML neovládáte, nejspíš vůbec neporozumíte. Oproti tomu když si zdrojový kód necháte přehrát nějakým prohlížečem nebo Internet Explorerem, spatříte (s trochou štěstí) funkční stránky.

Stejně tak se chová *.fla - zdrojový kód a *.swf - funkční aniamce. Pokud tedy ve flashi vytvoříte animaci, budete si ji chtít patrně prohlédnout - vygenerovat swf. Nebojte se, stačí vám stisknout klávesovou kombinaci CTRL+ENTER a program Flash již všechno vykoná sám. Otevře se okno, ve kterém se spustí vaše animace a vy si tak již jen můžete vychutnávat pocit z dobře provedené animace. Vygenerovaný swf se uloží do stejné složky a se stejným jménem jako zdrojový soubor.

Pozor! Pokud máte uložený pouze *.swf soubor (bez zdrojového *.fla souboru), nepodaří se vám ho zpětně otevřít jako *.fla, proto si vždy pečlivě všechny zdrojové *.fla ukládejte.

Pokud budete dělat flashové stránky a budete je chtít umístit na internet, budete potřebovat pouze vygenerované swf. Zdrojový soubor je na internetu k ničemu, maximálně si ho někdo stáhne, trochu překope a umístí na svůj web...
další téma - Kreslení

hlavní stránka # o tento web se stará Lukáš Havrlant # lukas.havrlant@gmail.com