Motion Guide:

Kyvadlo

Asi jste si všimli, že když uděláte nějakou animaci, objekt se vždy pohybuje k místu určení nejkratší možnou cestou, tj. po přímce (respektive po úsečce). Ale určitě někdy budete chtít udělat animaci, kde se objekt pohybuje po křivce. Právě k tomuto účelu slouží Motion Guide.

Otevřete si nový dokument a k levému okraji nakreslete obdélník. Nyní klikněte pravým tlačítkem na vrstvu a vyberte položku Add Motion Guide. Nad vrstvou s obdélníkem se vytvoří nová vrstva.

Do této nově vzniklé vrstvy nakreslete nástrojem Line tool vodorovnou čáru a ohněte ji (kliknutím na čáru a táhnutím myši dolů). Vyberte znovu vrstvu s obdélníkem a vytvořte motion tween. Klíčový snímek vložte na třicítku.

Ve vrstvě Guide pak vložte (opět na 30.snímek) snímek bez motion tween.

Nyní v prvním snímku přesuňte obdélník na začátek čáry a v posledním snímku na konec čáry. Tímto je animace hotova, jen na ni pohlédnout.

Ovšem určitě jste si všimli, že se obdélník pohybuje tak nějak neohrabaně, nepřizpůsobuje se křivce.

Aby byla animace přesvědčivá, musíte ještě nastavit rotaci, např. v panelu Modify → transform → rotate and skew. Otočte obdélník v obou snímcích tak, aby byl natočen stejně jako vedoucí čára. Nyní už se bude obdélník pohybovat přesvědčeji.

Guide line může tvořit prakticky jakákoliv křivka, ale je dobré, pokud nikde neprotíná sama sebe. Animace by potom mohla zlobit, protože Flash si vybírá vždy nejkratší cestu k cíli.
prohlédnout animaci
stáhnout zdroják

Kombinace Guide s vrstvením

Takřka již učebnicovým příkladem na Motion Guide se stala planetka obíhající slunce.

Do první vrstvy nakreslete slunce a vrstvu pojmenujte "slunce". Zarovnejte na střed. Do druhé vrstvy pak dejte planetu a vrstvu pojmenujte planeta.

Klikněte pravým tlačítkem na vrstvu "planeta" a zvolte opět Add Motion Guide. Do této vrstvy poté nakreslete elipsu, po které se bude planetka pobybovat. Nejsnadněji elipsu vytvoříte tak, když nakreslíte nástrojem Oval Tool ovál, vycentrujete jej a odstraníte výplň (vyberete výplň jedním kliknutím a stisknete DELETE). Zbyde vám pouze okrajová čára, která poslouží jako Guide line.

Nyní vytvořte ve vrstvě "planeta" Motion tween a vložte klíčový snímek na 50 a další na 100. Na padesátém snímku pak planetu přesuňte na druhý konec její oběžné dráhy a spusťte animaci.

Pokud se bude planeta pohybovat stále jedním směrem tam a zpátky, musíte si ještě pohrát s přesnějším pozicováním planety, neboť Flash si vždy vybírá tu nejkratší cestu. Tudíž na prvním snímku by planeta měla být o fous níž a naopak na stém snímku o fous výš. Nebo, jestli chcete, můžete ještě na 25. a 75. snímek přidat klíčové snímky a přesunout zde měsíc doprostřed oválu.

Nyní konečně spusťte animaci.

Planeta se již pohybuje správně, ale všichni tak nějak podvědomě tušíme, že když planeta obíhá za sluncem, většinou není vidět. Řešení je prosté. Zkopírujeme horní polovinu slunce (tedy tu část, kde by planeta měla být za sluncem) do vrstvy s nejvyšší prioritou a je to.

Takže od začátku. Jděte do vrstvy slunce a nad objekt nakreslete vodorovnou čáru, kterou poté zarovnejte na střed. Tímto čára přepůlila slunce. Vyselektujte horní část slunce, nakopírujte ji a vymažte za sebou čáru (buďto ji musíte vymazat natřikrát nebo ji dvouklikem vyberete celou).

Založte novou vrstvu a pojmenujte ji "slunce_copy". Pokud není úplně nahoře, přemístěte ji tam. Do této vrstvy pak na stejné místo nakopírujte polovinu slunce. Spusťte animaci.

Planeta již za sluncem opravdu není vidět. Může se vám stát, že máte moc velkou planetu nebo moc nízkou elipsu a planeta je tak z části useknutá, i když obíhá před sluncem. Řešení je opět prosté. Vrstvu "slunce_copy" nechte zobrazovat pouze když planeta míří za slunce, což znamená mezi 50 a 100 snímkem. V této vrstvě tedy přesuňte keyframe z prvního na padesátý snímek a mělo by to být v pořádku. Nyní bude nakopírované slunce vidět pouze když je "planeta za sluncem".

prohlédnout příklad
stáhnout zdroják
další téma - Symboly

hlavní stránka # o tento web se stará Lukáš Havrlant # lukas.havrlant@gmail.com