Úvod do ActionScriptu:

Pokud se chcete učit ActionScript je nutná znalost tvorby animací a všeho co s tím souvisí. Pokud to neovládáte, zobrazte si některou z předešlých lekcí, jinak nemá cenu pokračovat ve čtení dále.

Co je to ActionScript?

ActionScript je programovací jazyk Flashe, který staví mosty mezi tím, co víte vy a tím, co ví Flash. Umožňuje vytvářet vysoce interaktivní programy, animace a jiné prezentace.

Jestliže jste se již někdy zajímali o nějaký jiný programovací jazyk (pascal, C, obzvláště C++ nebo JavaScript), bude pro vás zvládnutí ActionScriptu hračka.

Ale ostatní nezoufejte, uvidíte, že je to rozhodně jednodušší než se naučit pracovat ve Wordu:-), protože ActionScript dělá jen to, co mu skutečně řeknete, oproti Wordu, kde napíšete "ahoj" a program vám automaticky nastaví podtržení slova, odsazení, podbarvení, obarvení, stínování, reliéf, rytý reliéf, rychlost blikání, před slovo dá obrázek dinosaura a ještě vám k tomu zatroubí, protože jste to všechno takhle přece chtěli, to je jasné, nebo ne? Zlatý poznámkový blok.

Panel Actions

Je na čase se konečně seznámit s panelem Actions, do kterého se celý ActionScript píše. Přepněte si mód psaní na expert, jelikož je to tak daleko pohodlnější a nemusíte všechny funkce a metody složitě hledat.

Jistě jste si již všimli, že ať uděláte jakoukoliv animaci, vždy se stále opakuje. Jakmile Flash dorazí na poslední frame, přesune se automaticky na první. Ne vždy se to ale hodí.

Udělejte si na hlavní scéně jakkoukoliv jednoduchou animaci. Klikněte na poslední snímek vrstvy (tedy tam, kde vám končí animace) a poté klikněte do panelu actions vepiště zde tento jednoduchý script (opište ho přesně - včetně závorek a středníku):

stop();

Jak již jistě tušíte, tento příkaz zastaví časovou osu v určeném snímku. Spusťte si znova animaci a uvidíte, že se animace skutečně zastavila na posledním snímku. Tak a máte za sebou první animaci s ActionScriptem a ani to nebolelo.

Teď ještě několik zásad o akcích. Akci můžete přiřadit každému klíčovému snímku animace, není možné dát akci doprostřed animace, pokud tam není klíčový snímek. Skript se potom provede ve chvíli, kdy časová osa dorazí na daný klíčový snímek. Tedy pokud byste příkaz stop(); napsali do pátého snímku, animace se zastaví na pátém snímku a k šestému se nedostane.

Dále můžete akci dostat do každého movieclipu či buttonu, ale nikoliv do symbolu graphic. Stejně tak nemůžete přiřadit akci nakreslenému objektu, který není součástí movieclipu nebo buttonu. Prostě pokud na hlavní scéně načmáráte nějaký objekt, nemůžete mu přiřadit akci, ledaže byste tu čmáranici konvertovali na movieclip. Provádí se to Insert → convert to symbol. Aby nějaká akce mohla být movieclipu přiřazena, musíte použít nějakou událost.

Základní pravidla

další téma - proměnné

hlavní stránka # o tento web se stará Lukáš Havrlant # lukas.havrlant@gmail.com